18سپتامبر 2023 - به پرفسور Javier Ramón Azcón، استاد موسسه ی تحقیقاتی و مطالعات پیشرفته ی کاتالونیا(ICREA) و رهبر گروه بیوسنسورها برای مهندسی زیستی در مؤسسه مهندسی زیستی کاتالونیا(IBEC)، یک کمک مالی از سوی شورای تحقیقات اروپا (ERC) برای یک پروژه ی "اثبات مفهومی" اعطا شد. هدف از اهدای این کمک مالی معتبر بررسی پتانسیل تجاری و اجتماعی پروژه های تحقیقاتی است که قبلا توسط ERC تامین مالی شده اند. دریافت کنندگان از این نوع بودجه برای تأیید قابلیت عملی مفاهیم علمی، کشف فرصت های تجاری یا تهیه درخواست های ثبت اختراع استفاده می کنند.

پروژه ی پرفسور رامون "Uniink" نام دارد و بر درمان دیابت نوع 1 با استفاده از سلول درمانی و چاپ زیستی سه بعدی متمرکز است.

دیابت نوع 1 وضعیتی است که در آن سیستم ایمنی خود سلول هایβ پانکراس را که مسئول تولید انسولین هستند- هورمونی که در کنترل گلوکز خون نقش دارد- از بین می برد.

جایگزینی برای تزریق انسولین شناخته شده، که چنین پاسخ پویایی به نوسانات سطح گلوکز ارائه نمی دهد، "سلول درمانی" است. به طور خاص، این شامل پیوند جزایر پانکراس از اهداکنندگان فوت شده است. این جزایر مجموعه‌ای از سلول‌ها در لوزالمعده هستند که شامل سلول‌هایβ تولیدکننده انسولین هستند. علیرغم اینکه این روش یک درمان مؤثر با فواید متعدد است، کاربرد گسترده آن به دلیل مشکل در یافتن اهداکنندگان سازگار و لزوم سرکوب سیستم ایمنی گیرنده با چالش هایی مواجه است. استفاده از داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی ضروری است زیرا سیستم ایمنی فرد گیرنده، جزایر پیوند شده را به عنوان یک جسم خارجی شناسایی می کند و به آنها حمله کرده و آنها را از بین می برد.

سیستمUniink ، نوع تکامل یافته ای از این نوع درمان است. این پروژه یک روش چاپ زیستی ابتکاری سه بعدی را برای تولید مقادیر قابل توجهی از میکروسفرهای زیست سازگار پر شده با سلول هایی معرفی می کند که می توانند انسولین را در پاسخ به سیگنال های گلوکز خارجی ترشح کنند. موانع فیزیکی، مانند کپسولاسیون، برای محافظت از سلول های پیوند شده از سیستم ایمنی میزبان عمل می کند. این رویکرد دارای پتانسیل تسهیل بازیابی پیوند و بازیابی تنظیم طبیعی سطوح گلوکز است.

این سیستم نوآورانه توسط Laura Clua Ferré در طول پایان نامه دکترای خود در گروه تحقیقاتی پرفسور رامون توسعه داده شد. در پروژه جدید که کار Clua Ferré را ادامه می‌دهد، تیم IBEC اثربخشی Uniink را با استفاده از مدل‌های موش ارزیابی می‌کند و با گروه پرفسور Anna Novial در موسسه تحقیقات بیومدیکال August Pi i Sunyer ، برای تهیه سلول‌های اهداکننده همکاری خواهد کرد.

در حال حاضر، یک حق ثبت اختراع برای این سیستم کپسوله سازی ثبت شده است، و همانطور که پرفسور خاویر رامون توضیح داد: "در طول این پروژه، ما امکان تاسیس یک شرکت جدید و همکاری با شرکای خصوصی را با هدف پیشرفت این فناوری به سمت کاربرد بالینی بررسی خواهیم کرد. در اصل،Uniink  این پتانسیل را دارد که درمان دیابت نوع 1 را تغییر دهد و امید جدیدی را به بیماران مبتلا به این بیماری ارائه دهد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20230918/Uniink-A-new-3D-bioprinted-cell-therapy-approach-for-Type-1-diabetes.aspx